ΧΡΟΝΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ ΙΣΧΥΟΣ ΤΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΟΡΩΝ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ: «ΑΡΔΕΥΤΙΚΟ ΦΡΑΓΜΑ ΚΡΗΤΙΝΙΑΣ Ν. ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ»
Αναθέτουσα Αρχή: Υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων
Χρονολογία Ανάθεσης: 2006
ΘΕΜΑΑντικείμενο της μελέτης ήταν η ανανέωση - τροποποίηση των Περιβαλλοντικών Όρων του έργου για την κατασκευή του φράγματος Κρητινίας Ν. Δωδεκανήσου, η κατασκευή του οποίου αποσκοπεί στην άρδευση των γεωργικών εκτάσεων των οικισμών Λίνερου, Καρυάς, Κοπριάς και Αμμούας - συνολική έκταση 3.000 στρέμματα -, καθώς και στην ύδρευση της νήσου Χάλκης, μέσω υδροφόρου πλοίου, και του οικισμού Μανδρικού Ρόδου.
ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ Άποψη Έργων Μέχρι σήμερα οι ανάγκες άρδευσης και ύδρευσης των προαναφερθέντων περιοχών καλύπτονται μέσω γεωτρήσεων, με άμεσες επιπτώσεις στην ποιοτική και ποσοτική σύσταση των υπόγειων υδροφορέων. Ο συνολικός όγκος ταμίευσης του φράγματος Κρητηνίας ανέρχεται σε 2.115.000m3 και η ωφέλιμη χωρητικότητα αυτού σε 1.895.000m3.
Τα κατασκευασθέντα έργα, κατά την εκπόνηση της μελέτης περιελάμβαναν:
- Εκσκαφές θεμελίωσης της τάφρου πυρήνα στο δεξιό αντέρεισμα, μέρος των εκσκαφών στο αριστερό αντέρεισμα καθώς και τμήμα των εκσκαφών θεμελίωσης του φράγματος. Οι εκσκαφές και στα δύο αντερείσματα παρουσίαζαν έντονες επιφανειακές διαβρώσεις από τα όμβρια ύδατα.
- Κατασκευή του αγωγού εκτροπής, ορθογωνικής-ημικυκλικής διατομής, πλάτους 2,50m, ύψους 2,75m και συνολικού μήκους 215,0m.
- Κατασκευή προφράγματος και τμήματος του ανάντη σώματος του φράγματος μέχρι το ύψος 47,50. Η ανάντη παρειά, πέραν των έντονων διαβρώσεων που παρουσιάστηκαν εξαιτίας της έκπλυσης και απομάκρυνσης του υλικού, εμφανίστηκαν και σημαντικές αποκλίσεις από τη γεωμετρία της.
- Κατασκευή του κατάντη σώματος στήριξης του φράγματος μέχρι το ύψος 36,00, με αντίστοιχα προβλήματα στη κατάντη παρειά του, μικρότερης έκτασης από τα εμφανιζόμενα στην ανάντη παρειά του προφράγματος.
- Κατασκευή του πυρήνα, του ανάντη και κατάντη φίλτρου καθώς και του στραγγιστηρίου του φράγματος μέχρι το Υψ. 37,50, όπου παρατηρήθηκαν αρκετές φθορές στην επιφάνειά τους, λόγω διάβρωσης από όμβρια ύδατα.
- Κατασκευή τμήματος της κουρτίνας τσιμεντενέσεων κάτω από το υφιστάμενο τμήμα του φράγματος και στο σύνολο του δεξιού αντερείσματος.
- Διάνοιξη οδού προσπέλασης, που όμως λόγω έλλειψης κατάλληλων τεχνικών για την απαγωγή των ομβρίων υδάτων και ασφαλτόστρωση, είχαν προκαλέσει σημαντικά προβλήματα σε αρκετά σημεία και περιοχές της οδού.
Οι υπολειπόμενες εργασίες για την ολοκλήρωση της κατασκευής του έργου περιελάμβαναν:
- Κατασκευή πλευρικού υπερχειλιστή, συνολικού μήκους 250,00m και λεκάνης ηρεμίας στην είσοδο, μεταβλητού πλάτους από 4,00m σε 7,00m, συναρμογή διατομής από τραπεζοειδή σε ορθογωνική και περιοχή γέφυρας, διώρυγα πτώσης ορθογωνικής διατομής πλάτους 7,00m και έργο εκτόξευσης στην έξοδο. Περιλαμβάνονταν επίσης λεκάνη αποτόνωσης της ενέργειας μήκους 50,00m και κατασκευή διώρυγας φυγής, μήκους 100,00m.
- Κατασκευή χωμάτινου φράγματος με κεντρικό αργιλικό πυρήνα, ζώνες προστασίας του πυρήνα από διάβρωση (φίλτρα, στραγγιστήρια), σώματα στήριξης από σχιστολιθικά πετρώματα και εξωτερικές ζώνες προστασίας του αναχώματος, όγκου 570.000m3.
- Κατασκευή του υπόλοιπου τμήματος της κουρτίνας τσιμεντενέσεων του φράγματος και πρόσθετη κουρτίνα τσιμεντενέσεων για τη στεγανοποίηση του έργου υπερχείλισης του Υπερχειλιστή.
- Κατασκευή του αγωγού υδροληψίας - εκκένωσης μήκους 120,0m και του έργου υδροληψίας.
- Κατασκευή του κτιρίου δικλείδων και οργάνων και της διώρυγας εξόδου με τη λεκάνη αποτόνωσης ενέργειας της εκκένωσης.
- Διάνοιξη της οδού προσπέλασης του κτιρίου δικλείδων και οργάνων μήκους 210,00m, την ασφαλτόστρωση της οδού, μήκους 2.090,00m και την κατασκευή των απαιτούμενων τεχνικών. Σημειώνεται ότι τα τμήματα της οδού προς το λατομείο, τα οποία είχαν υποστεί ζημιές ανακατασκευάστηκαν ή συντηρήθηκαν.
Στην υπόψη μελέτη προσδιορίστηκαν οι ακριβείς θέσεις των έργων. Επιπρόσθετα, έγινε συνοπτική παρουσίαση της υφιστάμενης κατάστασης, όπου διερευνήθηκε η κατάσταση του φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος. Συγχρόνως, δόθηκαν πληροφορίες για τη σκοπιμότητα των έργων, ενώ παράλληλα έγινε τεχνική περιγραφή των προτεινόμενων έργων.
Στη συνέχεια έγινε αναφορά στα προβλεπόμενα έργα πριν και μετά την αναμόρφωση της οριστικής μελέτης, στα έργα που είχαν κατασκευαστεί, τα υπό κατασκευή έργα και τέλος έγινε ανάλυση των απαιτούμενων συμπληρωματικών έργων. Τέλος, παρουσιάστηκαν οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις, καθώς και ο τρόπος αντιμετώπισης αυτών κατά τη φάση κατασκευής και λειτουργίας των έργων.
ΟΦΕΛΟΣ
Η μελέτη υποβλήθηκε για την ανανέωση-τροποποίηση περιβαλλοντικών όρων. Με την ολοκήρωση των έργων θα δοθεί λύση στο πρόβλημα της άρδευσης των γεωργικών εκτάσεων των οικισμών Λίνερου, Καρυάς, Κοπριάς και Αμμούας, καθώς επίσης και της ύδρευσης της νήσου Χάλκης (μέσω υδροφόρου πλοίου) και του οικισμού Μανδρικού Ρόδου.